לא דרך הגב

בעיות כאבי הגב הן מהשכיחות שיש ברפואה, הן מהוות גורם מוביל בפניות לרופא מטפל, לחדרי מיון וטיפולים שונים. למרות האמירה הכללית שכאבי הגב חולפים מעצמם אם יש מספיק סבלנות, כלומר כחודשיים שלושה, כ70% מהאנשים עדיין סובלים מכאב כחודש לאחר תחילת הבעיה.
אפשר לחלק את בעיית כאב הגב בצורות שונות, אחת החלוקות המקובלות היא לשלוש קבוצות:

1. כאבי גב לא ספציפיים
  2. כאבי גב עם מרכיב עצבי (הצרות תעלה, הקרנה לרגליים )
  3. וכאבי גב מסיבות אחרות (דלקות, זיהום, גידולים, אי יציבות ועוד ועוד...)
מובן מאליו כי הטיפול בכל אחת מהקבוצות הוא מאוד שונה והבסיס לטיפול נכון הוא אבחון נכון.

אבחון בעיות גב

התהליך האבחוני הוא מורכב , ואחת הבעיות שכל אחד, כולל השכן ממול, יודע בדיוק מה הבעיה וכמובן מה הפתרון. מאחר ורוב כאבי הגב אכן חולפים , מספר עושי הניסים גדול כמעט כמספר הסובלים. מי לא שמע את האמירה... "הוא/היא הצילו אותי"." גם לי היה בדיוק אותו הכאב והוא/היא הצילו אותי."
דרך התייחסות זו לבעיית הגב מסוכנת ביותר, מאחר וכל הצרות בגב נראות בתחילה מאוד דומות. מי שמותח שריר בגב ומי שיש לו גידול בגב – לשניהם בתחילת הדרך יש כאבים.לוקח זמן עד שהבעיות מתחילות להתנהג שונה , ולכן למהירות ודיוק האבחון יש השפעה מכרעת על הטיפול וסיכויי ההחלמה.
הדרך לאבחון, בהיותה הבסיס לכל טיפול חייבת להיות מקצועית .אם בודקים באתר לספרות רפואית מקצועית את מספר המאמרים שפורסמו על כאבי גב תחתון מקבלים את המספר 23866 על פני למעלה מ1100 עמודים.אם בודקים אותו הדבר לגבי בעיות צוואר ישנם כ7000 מאמרים, ולכלל בעיות צוואר כ38000 מאמרים. כל זאת לומר שקשה לצפות מרופא שעיסוקו לא בבעיות עמוד שדרה להיות מעודכן בכל אלה ועל אחת כמה וכמה מישהו שעיסוקו לא ברפואה.

כל בעיית גב והטיפול שלה

בהנחה כי כאבי הגב הם מהסוג הלא ספציפי, כלומר לא כתוצאה ממחלה וללא מעורבות של עצבים, עולות הרבה שאלות מעשיות פעילות.
  • ספורט: קיימת ספרות ענפה על הנושא, אך המסקנה היא שיש הוכחות מועטות שהפעילות מונעת התקפים עתידיים של כאבי גב.
  • מניפולציות של עמוד שדרה: לא הוכחו כיעילות יותר מכל טיפול אחר בהתקפי גב חריפים
  • מסאז'ים: הוכח שכי יש להם יעילות מסוימת לשיפור הכאבים בעיקר בשילוב עם דיקור סיני.
  • לחמם אן לקרר? מעט מאוד עבודות מחקר אמתיות בנושא, ומתוכם המסקנה היא שחימום מקל. לגבי קירור אין שום עבודת מחקר מבוססת.
  • לנוח או להישאר פעיל? להישאר פעיל ככל האפשר . אלה הפעילים משתפרים יותר מאלה שנחים, כל זאת בהנחה במובנת שאין הפרעה עצבית.
  • שיקום לאחר ניתוח דיסק: מוכח שי פעילות שתתחיל כחודש עד שישה שבועות לאחר ניתוח , משפרת את התוצאות לאורך זמן.

ומה לגבי ניתוח?

השאלות הן רבות מספור, וכשמגעים לתחום הניתוחים , הן רבות עוד יותר. זאת לדעת, שמעט מאוד מבעיות הגב דורשות ניתוח. בהחלטה הניתוחית צריך לשקול את התועלת מול הסיכון, את גודל הבעיה מול גודל הניתוח, את הרצון לפתור את הבעיה המיידית או גם את זו שבפתח, את השיטות השונות על היתרונות ומגרעות לכל שיטה, את המצב הבריאותי של המנותח ועוד עשרות נתונים.לקבל עצה נבונה, מקצועית , ושקולה ומתחשבת בכל הפרמטרים היא משימה לא קלה אך הכרחית. ה"יחסים" עם הרופא המטפל כשמדובר בבעיות עמוד שדרה הם יחסים מתמשכים ועל כן , צריך להרגיש אמון וביטחון ברופא אותו בוחרים כמטפל